drs. Marsha Tap

 

Studies

 

Na het afronden van de opleiding aan de IPABO ben ik direct verder gaan studeren. In 2008 heb ik de studie sociologie afgerond aan de Universiteit van Amsterdam.

Ik heb tevens een meerdaagse training gevolgd bij de oprichtster van Day a Week School, Aileen Hoare en aan diverse workshops deelgenomen omtrent filosoferen met kinderen.

Mijn kennis over hoogbegaafdheid houd ik

up-to-date door nascholing te volgen, met specialisten uit het vak te spreken en nieuwe publicaties te lezen.

 

Basisonderwijs

Van 2002-2012 werkte ik in het basisonderwijs, in verschillende functies: voornamelijk als groepsleerkracht, maar ook als assistent-zorgcoordinator.

In deze functies ontdekte ik een fascinatie voor het hoogbegaafde kind. Hierna heb

ik meegewerkt aan het schrijven van schoolbreed beleid op het gebied van hoogbegaafdheid.

 

Day a Week School

DWS verzorgt sinds 2010 voor 430 hoogbegaafde leerlingen een wekelijkse schooldag op maat. Het is een bijzonder mooi en effectief gebleken formule om hoogbegaafden optimaal te motiveren - en gemotiveerd te houden.

 

Sinds 2009 ben ik als teacher verbonden aan Day a Week School (DWS). Op dinsdag begeleid ik een dws-groep op De Poolster in Amsterdam-Noord en op donderdag op de Elisabeth Paulusschool in Amsterdam-Westerpark.

Artikel in J/M voor Ouders over mijn DWS-klas in Noord

 

Plusklas

In 2010 richtte ik binnen een basisschool een plusklas op. Hier werkten kinderen onder meer aan niet-reguliere getalsystemen en zochten ze naar oplossingen voor actuele problemen in de nabije maatschappij, bijvoorbeeld winkeldiefstal bij een modeketen. Deze oplossingen werden vervolgens gemaild naar de mensen die het probleem kenbaar maakten via de media. Daar kwamen vaak weer erg leuke reacties op terug.

Artikel in Talent over mijn plusklas

 

Phi

Na een lange voorbereidingsfase ben ik blij dat Phi nu een feit is. Ik neem mijn jarenlange ervaring als leerkracht en teacher van DWS mee en werk met een fascinerend type kinderen.

In voorbereiding van de bijeenkomsten, leer ik zoveel interessante dingen over de aarde, wiskunde, natuurkunde en ga zo maar door, dat ik me er avonden in kan verliezen.

Artikel in Talent over Phi Science Lab

 

Referenties

 

Hier leest u de referenties van ouders die hun kind aan Phi Science Lab lieten deelnemen.

Lees ook de artikelen waarin mijn werk wordt beschreven. Zie linkerkant van de pagina en volg de links.

 

Mariette en Rutger, ouders van Boris (11) (dec 2017)

 

Sinds de creche horen we leidsters en leerkrachten lyrisch over onze zoon: zo'n makkelijk, fijn en sociaal iemand. Prima in z'n vel. Doet altijd goed mee. Hadden we er maar een klas vol van. Pas in groep 6 realiseerden we ons dat Boris misschien wel goed is voor zijn leeromgeving, maar dat een makkelijk kind niet perse betekent dat het onderwijs hem op maat past. In groep 6 bleek Boris zich vaak te vervelen. Vooral urenlang te lezen (want al klaar met z'n werk). En gaf hij uit zichzelf aan 'uitdaging te missen'. Het schoolbestuur van zijn school – AMOS – biedt als enige in Amsterdam geen verrijkingsklassen aan. We gingen op zoek. Uitdaging is er in Amsterdam genoeg, maar uitdaging onder goede begeleiding, aansluitend bij de behoeften van een kind, niet te schools (want buiten schooltijd) maar wel leerzaam.. dat valt nog niet mee. Zeker als je het formeel diagnostiseren van een kind (hoogbegaafdheidstest bijvoorbeeld) niet nodig vindt. Gelukkig is er het PhiScienceLab waar Boris al jaren met heel veel plezier naar toe gaat. Een geweldig clubje op de zaterdagochtend. Een altijd verrassende combinatie van gesprekken, spelletjes, maken, doen, (creatief) denken. Denk aan: een papieren knikkerbaan maken. Rekenraadsels. Je eigen sport bedenken. Black Stories – verhalen verzinnen. Of discussiëren aan de hand van de Denkhoeden van de Bono! Dit alles in een relaxte, positieve en veilige sfeer. Onder de deskundige begeleiding van Mascha. Wat een fijn mens! Marsha kent en begrijpt de kinderen binnen no time. Weet ze persoonlijk te benaderen en communiceert open en direct met zowel kinderen als ouders. Voor ons is het belangrijkste dat Boris echt altijd met veel plezier gaat en blij terugkomt. Dat we hem in de Phi-lab tijd hebben zien groeien. Letterlijk maar ook figuurlijk. Hij is steviger, onafhankelijker, autonomer. De beste begeleiding om hem straks vol vertrouwen naar de middelbare school te zien gaan.

 

Guido & Nicole, ouders van Ziva.

 

Al een hele generatie geleden was de slogan nog dat ‘een slimme meid op haar toekomst is voorbereid’. Met de groeiende aandacht voor de noden en behoeften van snelle hersens is de toekomst allengs meer, en dat dan ook volkomen terecht, eindelijk óók op al die slimme kinderen van het type meisje voorbereid! Daartoe zit immers vanuit alle kanten een overduidelijke noodzaak.

Marsha biedt met toewijding en het volledige overzicht de toegespitste en individuele aandacht voor kinderen met een hoog potentieel die elders in de reguliere kanalen, het is ondanks alle expertise en het goede werk in dit boeiende veld echt heel raar maar helaas nog steeds al te waar, niet zelden te hoop lopen. En dat op een warme, empathische en deskundige manier in deze heel veilige, bijzondere en zelfs huiselijke verrijkingsklas waar niets nerd-achtigs aan is. Haar labs zijn een tegelijkertijd speelse en serieuze opstap naar het leren begrijpen van hoe de wereld maar ook de maatschappij precies in elkaar steken.

 

Marsha liet onze dochter aanpoten en allebei vonden ze dat het minste probleem: ze blijven almaar huppelend naar Phi Science Lab gaan en komen er vederlicht van terug. Aan alle aspecten wordt gevarieerd aandacht besteed: het cognitieve en sociaal-emotionele, de samenwerkingsvaardigheden, frustraties en hoe daarmee om te gaan, het bereiken van een plafond, creativiteit, et cetera, tot aan een smakelijke pauzesnack toe. Ondertussen nog kansen dat er gaandeweg vriendschappen tussen deelnemende kinderen ontstaan bovendien, waarbij harten worden opgehaald: (h)erkenning verloopt er immers naturel en dat is niet zomaar een bijkomstigheid.

 

Als ouders werden we door Marsha steeds helder, accuraat en nauwgezet op de hoogte gehouden van de behandelde stof, de leerdoelen én de uitkomsten op die stevige opdrachten die door haar leerlingen gewoon als ‘leuk’ worden ervaren. In een enkel woord kan Marsha duiden waar een eventueel euvel ligt en daarmee opent zich weer een wijdere blik op de bij tijd en wijlen heus wel enerverende taak in het begeleiden van deze leergierige kinderen, van wie zij het belang voorop stelt. We zijn blij dat we ons kind én onszelf deze tip-top-TAP-plusklassen van Marsha hebben gegund! Phi Science Lab werkt als een boomerang.

 

Wouter en Anne Mieke, ouders van Abbe:

Phi Science Lab is voor onze zoon Abbe (8 jaar) elke week een feest. Het is heerlijk om te zien dat zijn zelfvertrouwen terugkomt, en dat hij door leert bijten bij moeilijke opdrachten. Hij heeft er plezier, wordt op zijn niveau aangesproken, en ontmoet er gelijkgestemde kinderen. Marsha is een fijne, enthousiaste en open vrouw, die erg goed door lijkt te hebben wat elk individueel kind nodig heeft. De lessen zijn een uitnodigende aaneenschakeling van uitdagingen, vooral mentaal, maar de kinderen krijgen ook volop de ruimte om zich uit te leven, bijv bij het maken van bouwwerken, of om buiten hun ingenieuze bellenblaasconstructies uit te proberen. Voor Abbe biedt Phi Science Lab precies datgene wat hij voorheen zo miste!

 

Joost en Saskia, ouders van Stijn:

"Onze kinderen kijken anders naar de wereld. Gewone ‘dingen die je moet leren’, rekenen en spelling gaan moeizaam tot slecht. Grote lijnen daarentegen leken ze wel altijd te begrijpen als we ze uitlegden en met hun creativiteit is niets mis.

 

Helaas gaf dat op de school waar ze zitten met onze zoon problemen. Heel laat werd vastgesteld dat hij niet dom is maar dyslectisch en daar was weinig (extra) aandacht voor. Op een bepaald was het idee ook in zijn hoofd gekropen dat hij dom was. En dat vonden wij een heel raar idee. We waren wanhopig. Onze dochter ging inmiddels naar Day a Week School -bij haar was haar andere manier van leren en denken opgemerkt- en zo leerden we Marsha kennen. We vroegen ons af of dat ook iets voor onze ‘mislukte’ zoon zou zijn. Stijn heeft een paar keer meegelopen bij Phi en kon het nivo aan volgens Marsha. Hij mocht blijven en werd weer een blij jongetje. Dat spelling altijd moeilijk zal blijven hoeft niet te betekenen dat hij zijn andere talenten (wetenschap, dingen verzinnen en bouwen) ook maar af moet schrijven. Gelukkig maar!"

 

Marisah, moeder van Omar:

"Sinds Omar elke zaterdagmiddag naar de Phi Science Lab gaat is hij duidelijk opgebloeid. Het is ongelooflijk wat 3 uur uitdaging, goede begeleiding en contact met andere slimme kinderen voor een impact heeft.

Omar is weer vrolijk en zijn zelfvertrouwen is gegroeid; hij durfde op een verjaardag bijna een uur de aanwezigen te boeien met raadsels en moeilijke vragen uit het Lab. Dat zou hij daarvoor nooit durven! Ook op school is zijn tempo en leerhouding verbeterd. Hij werkt sneller en durft nieuwe dingen beter aan te gaan. Het contact met Marsha vind ik als ouder erg prettig. Ze heeft duidelijk veel ervaring met slimme kinderen en begrijpt goed wat zij nodig hebben".

 

Anna, moeder van Enszyo:

"Phi Science Lab is een echte aanrader voor elk kind dat wel wat extra intellectuele uitdaging kan gebruiken! Niet alleen wordt dat ruimschoots geboden, het wordt ook nog eens in een enorm gezellige sfeer gedaan waar op een ongedwongen manier ook veel aandacht is voor goede manieren en sociale vaardigheden. Bij binnenkomst en het afscheid krijgen de kinderen en de ouders een hand en een vriendelijk woord. De kinderen worden ontvangen met lekkere hapjes en limonade, en de ouders krijgen het programma van de dag mee zodat ze precies kunnen zien waar hun kind mee bezig is. Dat is steeds weer een feest om te lezen, altijd afwisselend in zichzelf, volkomen anders dan de vorige keer, maar toch sluit het allemaal perfect op elkaar aan, erg knap. Bij het afhalen zijn de kinderen nog met veel plezier druk bezig met hun opdrachten, of dat nu is dat ze uit een knoop proberen te komen, fossielen bestuderen, of puzzels van een eindeloze rij papiertjes aan de muur proberen op te lossen, haast om naar huis te gaan hebben ze nooit, en thuis worden de opdrachten vaak nog eens over gedaan. Je ziet je kind gewoon groeien door de positieve aandacht die het krijgt voor zijn sterke punten en door het zijn onder gelijkgestemden. Ze gaan er met plezier naar toe en lijken terwijl ze er zijn weer gegroeid te zijn, zoveel goed doet het ze. Ondertussen krijg je ook erg nuttige informatie over de sterke kanten en aandachtspunten van je kind wat op alle terreinen erg behulpzaam is. Marsha is de juf die we allemaal gehad zouden willen hebben en die je ieder kind gunt!"

 

Lieke en Gijs, ouders van Josefien:

"Onze dochter van 9 gaat met veel enthousiasme naar Phi Science Lab en komt er vol enthousiaste verhalen weer vandaan. De diversiteit van het programma, gecombineerd met de persoonlijke aandacht die Marsha kan geven, is een belangrijke invulling van het tekort aan uitdaging op school. Wat wij als erg prettig ervaren is de bereidheid van Marsha om reflectie te geven op het overleg met de school over mogelijke stappen voor een aangepast programma of traject. Deze gesprekken zijn waardevol en voelen als gedeelde zorg voor onze dochter. Het op speelse wijze bezig zijn met een klein groepje kinderen die elkaar uitdagen is inmiddels een onderdeel van het weekprogramma dat zij voor geen goud wil missen."

 

Jaap Verouden, kwaliteitsmanager Day a Week School, werkzaam bij het ABC:

"Marsha is een gedreven en betrokken leerkracht. Zij heeft helder inzicht en denkt altijd opbouwend mee met het management. Hiernaast staat zij met een open houding voor de klas, waarbij zij de kinderen de ruimte geeft zich te ontwikkelen en tot bloei te komen. Dit doet zij op een professionele manier, waarbij zij ook het gebruik van humor en (zelf-) relativering niet schuwt.

Marsha legt de lat hoog, voor zichzelf en voor anderen.

Wij zijn er trots op dat zij teacher is bij Day a Week School."

 

Marloes de Rooij, was leerkracht bij Day a Week School en werkt nog op de 3e Daltonschool:

"Drie jaar heb ik met heel veel plezier met Marsha samengewerkt bij de Day a Week School (DWS). De laatste periode hebben we samen een klas gedraaid.

Ik heb deze periode als heel prettig ervaren en ik heb veel van haar geleerd.

Het is een voorrecht geweest om met haar samengewerkt te hebben.

 

Ik heb Marsha leren kennen als zeer gedreven leerkracht. Tijdens de startfase van de pilot DWS kwam Marsha vaak met goed doordachte ideeën waardoor we als team een stap vooruit konden komen. Marsha is in staat om "outside the box" te denken. Ze staat open voor nieuwe impulsen en kan die ook zelf genereren.

 

In de klas stimuleert ze de kinderen en zet ze ze aan tot beter en verder nadenken. Ze kan bij de kinderen het onderste uit de kan halen. Ze doet dit door ze te prikkelen, maar juist ook door ze vrij te laten. Hier weet ze een goede balans in te vinden.

 

Marsha is naar de kinderen toe serieus, humoristisch en open in haar houding en uitstraling. De kinderen komen met hun vragen en verhalen naar haar toe, waardoor goed te zien is dat ze zich door Marsha gewaardeerd voelen."

Saskia van Caem, directeur Admiraal de Ruyterschool, Amsterdam:

"Marsha Tap is een zeer accurate, snelle werker met een perfectionistische insteek. Dit betekent dat zij complexe klussen snel oppikt en op een hoogwaardig niveau uitvoert.

Zo heeft zij voor onze schoolorganisatie diverse beleidsplannen geschreven. Zij kon bij het geven van de opdracht, dit snel en goed toegesneden op de organisatie op een onderzoekende manier, vertalen in planmatig handelen en op schrift stellen.

 

Hierin neemt zij haar universitaire achtergrond overduidelijk mee.

 

Daarnaast heeft ze oog voor details. Een directeur wordt soms overmand door een veelheid aan werkzaamheden, maar Marsha is daarin een sparringpartner die belangrijke details onder de aandacht weet te brengen.

 

Communicatief is Marsha sterk, open en samenwerkend."

Marsha Tap 2013 * kvk 55426859 * Algemene Voorwaarden