drs. Marsha Tap

 

Studies

 

Na het afronden van de opleiding aan de IPABO ben ik direct verder gaan studeren. In 2008 heb ik de studie sociologie afgerond aan de Universiteit van Amsterdam.

Ik heb tevens een meerdaagse training gevolgd bij de oprichtster van Day a Week School, Aileen Hoare en aan diverse workshops deelgenomen omtrent filosoferen met kinderen.

Mijn kennis over hoogbegaafdheid houd ik

up-to-date door nascholing te volgen, met specialisten uit het vak te spreken en nieuwe publicaties te lezen.

 

Basisonderwijs

Van 2002-2012 werkte ik in het basisonderwijs, in verschillende functies: voornamelijk als groepsleerkracht, maar ook als assistent-zorgcoordinator.

In deze functies ontdekte ik een fascinatie voor het hoogbegaafde kind. Hierna heb

ik meegewerkt aan het schrijven van schoolbreed beleid op het gebied van hoogbegaafdheid.

 

Day a Week School

DWS verzorgt sinds 2010 voor 430 hoogbegaafde leerlingen een wekelijkse schooldag op maat. Het is een bijzonder mooi en effectief gebleken formule om hoogbegaafden optimaal te motiveren - en gemotiveerd te houden.

 

Sinds 2009 ben ik als teacher verbonden aan Day a Week School (DWS). Op dinsdag begeleid ik een dws-groep op De Poolster in Amsterdam-Noord en op donderdag op de Elisabeth Paulusschool in Amsterdam-Westerpark.

Artikel in J/M voor Ouders over mijn DWS-klas in Noord

 

Plusklas

In 2010 richtte ik binnen een basisschool een plusklas op. Hier werkten kinderen onder meer aan niet-reguliere getalsystemen en zochten ze naar oplossingen voor actuele problemen in de nabije maatschappij, bijvoorbeeld winkeldiefstal bij een modeketen. Deze oplossingen werden vervolgens gemaild naar de mensen die het probleem kenbaar maakten via de media. Daar kwamen vaak weer erg leuke reacties op terug.

Artikel in Talent over mijn plusklas

 

Phi

Na een lange voorbereidingsfase ben ik blij dat Phi nu een feit is. Ik neem mijn jarenlange ervaring als leerkracht en teacher van DWS mee en werk met een fascinerend type kinderen.

In voorbereiding van de bijeenkomsten, leer ik zoveel interessante dingen over de aarde, wiskunde, natuurkunde en ga zo maar door, dat ik me er avonden in kan verliezen.

Artikel in Talent over Phi Science Lab

 

Referenties

 

Hier leest u de referenties van ouders die hun kind aan Phi Science Lab lieten deelnemen.

Lees ook de artikelen waarin mijn werk wordt beschreven. Zie linkerkant van de pagina en volg de links.

 

Simone en Stefan (juli 2018)

 

Alletwee onze zoons hebben op het Phi Lab gezeten. Onze kinderen zijn echt opgebloeid in de periode dat ze elke zaterdag bij Marsha kwamen. Ze hebben inzicht gekregen in wat het betekent om hoogbegaafd te zijn, geleerd om te gaan met de voor- en nadelen van hun hoogbegaafheid. En daarnaaast natuurlijk ook veel plezier gehad. Het was erg fijn voor ze om te zien dat er nog meer kinderen zoals zij rondlopen en daar lekker mee samen te werken en te spelen! Marsha weet de kinderen op een speelse manier uit te dagen op hun eigen niveau, waardoor ze er de rest van de week weer tegenaan kunnen.

 

 

Cindy, moeder van Jahn (12 jaar) en Mariss (9 jaar) juni 2018

 

Onze oudste zoon Jahn is van kleins af aan ontzettend leergierig. De aangeboden stof op de basisschool was voor hem niet voldoende om te voorzien in zijn behoefte aan kennis. Vanaf de eerste keer is Phi Lab dan ook het hoogtepunt van zijn week geworden. Even een paar uur met een kleine groep, puzzelen, proefjes doen, filosoferen en ook veel lol maken. Mariss, onze jongste zoon, is nu sinds een jaar ook op zaterdag bij Phi Lab. En ook hij geniet er elke week van. Marsha is een ontzettend aardige “juf” en zorgt ervoor dat elk kind zich goed voelt in de groep. Wij zijn ontzettend blij dat onze beider kinderen op hun eigen manier net een beetje extra mee hebben gekregen in hun ontwikkeling door Phi lab. Jahn door de extra intellectuele uitdaging en ook door het leren samenwerken in een groep. En Mariss heeft meer zelfvertrouwen gekregen en durft hierdoor wat meer op zichzelf te vertrouwen in plaats van op zijn broer te leunen.

 

 

Peter Spieker, vader van Joël (april 2018)

Omdat Joël zich op zijn school vaak verveelde en het er al lange tijd op leek dat hij meer wilde leren dan hij aangeboden kreeg, ben ik op aanraden van mijn tante bij Marsha uitgekomen en hebben we Joël een ochtend mee laten draaien in de Science-lab klas.

Joël voelde zich daar meteen op zijn plek en vond het super leuk om met kinderen van zijn eigen niveau bezig te zijn. Hij krijgt uitdaging op maat en dat vindt hij erg leuk.

Marsha is echt een lieve, zorgzame, attente vrouw die goed door heeft wat elk kind nodig heeft om hem of haar naar een hoger niveau te tillen en die ook de ouders begeleidt tbv hun 'slimmere' kind.

Het feit dat ik elke zaterdag vanuit Almere naar Amsterdam rijd om Joël naar Sciencelab te brengen en weer te halen geeft wel aan hoe blij ik ben met Marsha!

 

Liever anoniem (april 2018)

Onze beide kinderen hebben deelgenomen aan de PhiScience klassen. Onze oudste zoon worstelde op de lagere school door een combinatie van bovenmatige intelligentie en zwakke planning vaardigheden. Hij wilde op een gegeven moment zelfs niet meer naar school. De Phi Science klas werd zijn favoriete onderdeel van de week en het heeft hem plezier terug gegeven in het leren. Onze jongste zoon is meer gebalanceerd, maar de klas geeft hem de intellectuele uitdaging die hij nodig heeft. PhiScience verbreedt zijn interesses en daagt hem uit met andere manier van denken die hij erg interessant vindt. Wij zijn enorm blij met Marsha, zij is belangrijk geweest in de ontwikkeling van de kinderen.

 

Wouter en Anne Mieke, ouders van Abbe:

Phi Science Lab is voor onze zoon Abbe (8 jaar) elke week een feest. Het is heerlijk om te zien dat zijn zelfvertrouwen terugkomt, en dat hij door leert bijten bij moeilijke opdrachten. Hij heeft er plezier, wordt op zijn niveau aangesproken, en ontmoet er gelijkgestemde kinderen. Marsha is een fijne, enthousiaste en open vrouw, die erg goed door lijkt te hebben wat elk individueel kind nodig heeft. De lessen zijn een uitnodigende aaneenschakeling van uitdagingen, vooral mentaal, maar de kinderen krijgen ook volop de ruimte om zich uit te leven, bijv bij het maken van bouwwerken, of om buiten hun ingenieuze bellenblaasconstructies uit te proberen. Voor Abbe biedt Phi Science Lab precies datgene wat hij voorheen zo miste!

 

Joost en Saskia, ouders van Stijn:

"Onze kinderen kijken anders naar de wereld. Gewone ‘dingen die je moet leren’, rekenen en spelling gaan moeizaam tot slecht. Grote lijnen daarentegen leken ze wel altijd te begrijpen als we ze uitlegden en met hun creativiteit is niets mis.

 

Helaas gaf dat op de school waar ze zitten met onze zoon problemen. Heel laat werd vastgesteld dat hij niet dom is maar dyslectisch en daar was weinig (extra) aandacht voor. Op een bepaald was het idee ook in zijn hoofd gekropen dat hij dom was. En dat vonden wij een heel raar idee. We waren wanhopig. Onze dochter ging inmiddels naar Day a Week School -bij haar was haar andere manier van leren en denken opgemerkt- en zo leerden we Marsha kennen. We vroegen ons af of dat ook iets voor onze ‘mislukte’ zoon zou zijn. Stijn heeft een paar keer meegelopen bij Phi en kon het nivo aan volgens Marsha. Hij mocht blijven en werd weer een blij jongetje. Dat spelling altijd moeilijk zal blijven hoeft niet te betekenen dat hij zijn andere talenten (wetenschap, dingen verzinnen en bouwen) ook maar af moet schrijven. Gelukkig maar!"

 

Marisah, moeder van Omar:

"Sinds Omar elke zaterdagmiddag naar de Phi Science Lab gaat is hij duidelijk opgebloeid. Het is ongelooflijk wat 3 uur uitdaging, goede begeleiding en contact met andere slimme kinderen voor een impact heeft.

Omar is weer vrolijk en zijn zelfvertrouwen is gegroeid; hij durfde op een verjaardag bijna een uur de aanwezigen te boeien met raadsels en moeilijke vragen uit het Lab. Dat zou hij daarvoor nooit durven! Ook op school is zijn tempo en leerhouding verbeterd. Hij werkt sneller en durft nieuwe dingen beter aan te gaan. Het contact met Marsha vind ik als ouder erg prettig. Ze heeft duidelijk veel ervaring met slimme kinderen en begrijpt goed wat zij nodig hebben".

 

Anna, moeder van Enszyo:

"Phi Science Lab is een echte aanrader voor elk kind dat wel wat extra intellectuele uitdaging kan gebruiken! Niet alleen wordt dat ruimschoots geboden, het wordt ook nog eens in een enorm gezellige sfeer gedaan waar op een ongedwongen manier ook veel aandacht is voor goede manieren en sociale vaardigheden. Bij binnenkomst en het afscheid krijgen de kinderen en de ouders een hand en een vriendelijk woord. De kinderen worden ontvangen met lekkere hapjes en limonade, en de ouders krijgen het programma van de dag mee zodat ze precies kunnen zien waar hun kind mee bezig is. Dat is steeds weer een feest om te lezen, altijd afwisselend in zichzelf, volkomen anders dan de vorige keer, maar toch sluit het allemaal perfect op elkaar aan, erg knap. Bij het afhalen zijn de kinderen nog met veel plezier druk bezig met hun opdrachten, of dat nu is dat ze uit een knoop proberen te komen, fossielen bestuderen, of puzzels van een eindeloze rij papiertjes aan de muur proberen op te lossen, haast om naar huis te gaan hebben ze nooit, en thuis worden de opdrachten vaak nog eens over gedaan. Je ziet je kind gewoon groeien door de positieve aandacht die het krijgt voor zijn sterke punten en door het zijn onder gelijkgestemden. Ze gaan er met plezier naar toe en lijken terwijl ze er zijn weer gegroeid te zijn, zoveel goed doet het ze. Ondertussen krijg je ook erg nuttige informatie over de sterke kanten en aandachtspunten van je kind wat op alle terreinen erg behulpzaam is. Marsha is de juf die we allemaal gehad zouden willen hebben en die je ieder kind gunt!"

 

Lieke en Gijs, ouders van Josefien:

"Onze dochter van 9 gaat met veel enthousiasme naar Phi Science Lab en komt er vol enthousiaste verhalen weer vandaan. De diversiteit van het programma, gecombineerd met de persoonlijke aandacht die Marsha kan geven, is een belangrijke invulling van het tekort aan uitdaging op school. Wat wij als erg prettig ervaren is de bereidheid van Marsha om reflectie te geven op het overleg met de school over mogelijke stappen voor een aangepast programma of traject. Deze gesprekken zijn waardevol en voelen als gedeelde zorg voor onze dochter. Het op speelse wijze bezig zijn met een klein groepje kinderen die elkaar uitdagen is inmiddels een onderdeel van het weekprogramma dat zij voor geen goud wil missen."

 

Jaap Verouden, kwaliteitsmanager Day a Week School, werkzaam bij het ABC:

"Marsha is een gedreven en betrokken leerkracht. Zij heeft helder inzicht en denkt altijd opbouwend mee met het management. Hiernaast staat zij met een open houding voor de klas, waarbij zij de kinderen de ruimte geeft zich te ontwikkelen en tot bloei te komen. Dit doet zij op een professionele manier, waarbij zij ook het gebruik van humor en (zelf-) relativering niet schuwt.

Marsha legt de lat hoog, voor zichzelf en voor anderen.

Wij zijn er trots op dat zij teacher is bij Day a Week School."

 

Marloes de Rooij, was leerkracht bij Day a Week School en werkt nog op de 3e Daltonschool:

"Drie jaar heb ik met heel veel plezier met Marsha samengewerkt bij de Day a Week School (DWS). De laatste periode hebben we samen een klas gedraaid.

Ik heb deze periode als heel prettig ervaren en ik heb veel van haar geleerd.

Het is een voorrecht geweest om met haar samengewerkt te hebben.

 

Ik heb Marsha leren kennen als zeer gedreven leerkracht. Tijdens de startfase van de pilot DWS kwam Marsha vaak met goed doordachte ideeën waardoor we als team een stap vooruit konden komen. Marsha is in staat om "outside the box" te denken. Ze staat open voor nieuwe impulsen en kan die ook zelf genereren.

 

In de klas stimuleert ze de kinderen en zet ze ze aan tot beter en verder nadenken. Ze kan bij de kinderen het onderste uit de kan halen. Ze doet dit door ze te prikkelen, maar juist ook door ze vrij te laten. Hier weet ze een goede balans in te vinden.

 

Marsha is naar de kinderen toe serieus, humoristisch en open in haar houding en uitstraling. De kinderen komen met hun vragen en verhalen naar haar toe, waardoor goed te zien is dat ze zich door Marsha gewaardeerd voelen."

Saskia van Caem, directeur Admiraal de Ruyterschool, Amsterdam:

"Marsha Tap is een zeer accurate, snelle werker met een perfectionistische insteek. Dit betekent dat zij complexe klussen snel oppikt en op een hoogwaardig niveau uitvoert.

Zo heeft zij voor onze schoolorganisatie diverse beleidsplannen geschreven. Zij kon bij het geven van de opdracht, dit snel en goed toegesneden op de organisatie op een onderzoekende manier, vertalen in planmatig handelen en op schrift stellen.

 

Hierin neemt zij haar universitaire achtergrond overduidelijk mee.

 

Daarnaast heeft ze oog voor details. Een directeur wordt soms overmand door een veelheid aan werkzaamheden, maar Marsha is daarin een sparringpartner die belangrijke details onder de aandacht weet te brengen.

 

Communicatief is Marsha sterk, open en samenwerkend."

Marsha Tap 2013 * kvk 55426859 * Algemene Voorwaarden